SESSIÓ DEL MES DE GENER (I)
PRESENTACIÓ OFICIAL DE L'ENCÀRREC;
Primeres reflexions entorn de la COOPERACIÓ i la COMPETITIVITAT en l'àmbit de l'esport
En primer lloc, hem començat abordant el repàs de la reunió anterior gràcies als consellers i les conselleres de la Riera de Ribes, qui eren els encarregats de fer el resum i plasmar-lo a la llibreta. Han fet el repàs de forma oral i ens hem anat ajudant entre tots i totes. Aquest punt ha estat molt important perquè els nous consellers poguessin posar-se al dia i, alhora, perquè tots aquells que no vam poder participar en el DUDI poguessin saber que vam fer, com ho vam fer i com ens vam sentir.
2. COM ESTEM?
En segon lloc, hem dedicat un espai a explicar “com ens sentim en el dia d’avui”. Per a fer-ho, en comptes de dur a terme l’activitat del semàfor ho hem fet a través d’estats meteorològics. Sol per a indicar que estàvem molt contents; sol i núvol per a indicar que estàvem mig-mig; pluja per a indicar que estàvem més fluixos anímicament o físicament; i, tempesta, per a indicar si havíem tingut un molt mal dia. Ens hem posat en rotllana i, un a un, hem anat agafant un paperet (amb els dibuixos dels estats) i hem explicat el perquè de la nostra elecció. Els resultats han estat molt variats i la majoria ens hem atrevit a explicar com ens sentiem. L’activitat del “com estem” és un exercici funciona molt bé i ens ajuda a agafar confiança amb el grup.
3. EL JOC DE LA X I LA Y
Arribats a aquest punt hem recordat l'encàrrec que ens van fer durant la jornada del DUDI: crear un projecte entorn de l’esport cooperatiu no-competititu.
Un cop explicada la temàtica principal, hem incidit en la importància, a partir d’ara, de començar a reflexionar entorn de la COOPERACIÓ i la COMPETITIVITAT en l’àmbit del joc i de l’esport. A partir d’aquí hem duta a terme el joc de la X i la Y.
Joc de la X i de la Y
Es repartirà dues targetes a cada equip (un total de 4 equips). Es repartirà dues targetes per equip, una amb el símbol de la Y i una altra amb el símbol de la X. Els jugadors a cada ronda hauran d’aixecar una de les targetes. Es faran un total de 9 rondes. Tenint en compte les normes següents:
4 X (tothom ha aixecat X)→ X= + 10
3 X i 1 Y → X= - 10 Y= +20
2 X i 2 Y → X= -10 Y = +10
1 X i 3 Y → X= -10 Y = +20
4 Y (tothom ha aixecat y) = - 10
No ha estat fins a la sisena ronda que ens hem assabentat que per a guanyar aquest joc el que havien de fer era aconseguir tenir tots la mateixa puntuació (fos la que fos), ja que no es tractava d’un joc competitiu sinó cooperatiu!
En acabar el joc ens hem tornat a posar en rotllana i hem comentat com ens havíem sentit, què havia passat, quins conflictes havien sorgit, etc. Tot això amb la finalitat de poder tenir una primera aproximació entorn les dinàmiques de cooperació i les dinàmiques de competitivitat.
4. DEFINIM COOPERACIÓ I COMPETITIVITAT
Per a poder materialitzar les qüestions sorgides de l’anterior activitat, hem dedicat aquesta part de la sessió a fer una primera caracterització –definició– del que entenem per cooperació i del que entenem per competició, competitivitat. Per a fer-ho, seguint en rotllana, hem fet torns de paraules per poder participar tot i totes respectant les nostres intervencions i escoltant-nos de forma activa. La Candela i l’Uma han estat les encarregades de dinamitzar els torns. Han sorgit idees com:
La Clara ha estat l’encarregada d’anar escrivint les idees dels companys i les companyes en una cartolina gran. Aquesta la mantindrem amb nosaltres durant les pròximes sessions i l’anirem revisant i ampliant.
5. UN EXTRATERRESTRE VE AL PATI!
“Ve un extraterrestre al pati i vol jugar amb nosaltres, li hem d’explicar a què pot jugar i com pot jugar” → a què juguem al pati i com és aquest joc?
Per a començar a aterrar les idees treballades hem dut a terme l’activitat de l’extraterrestre. Aquesta ha consistit a fer una reflexió entorn de totes aquelles activitats a les quals juguem a l’hora del pati. La idea era trobar un espai compartit i conegut per a tots i totes on poguessin observar dinàmiques de cooperació i competitivitat en l’àrea del joc i l’esport. Per a grups (aquest cop separats per escoles) hem fet un llistat dels jocs que podem observar a l’hora del pati de la nostra escola. Després hem fet debat entorn quin d’aquests jocs eren competitius i quins altres semblaven més cooperatius.
6. ACTIVITAT D'OBSERVACIÓ ALS PATIS
Partint de l’activitat anterior hem fet la proposta de l’activitat “d’observació als patis”. Aquesta activitat consisteix a observar com es desenvolupen els jocs a l’hora de pati i detectar els comportaments relacionats amb els esports cooperatius i competitius. Els hem donat a cada escola una petita llibreta anomenada La llibreta de l’observadorx. Aquesta, inspirant-se en els criteris metodològics de la investigació social, pretén conformar-se com una espècie de diari de camp: és a dir, com una eina perquè, en el moment de l’observació, puguin anar apuntant tot el que s'ha observat i que no s’oblidi res. Alhora, els hem donat una plantilla amb la intenció de tenir una guia per a poder fer l’observació més amena.
Totes les observacions les posarem en comú a la pròxima reunió.
7. TANCAMENT
En rotllana, hem fet valoració de la sessió. Finalment, hem acordat que l’escola El Pi serà l’encarregada de fer el resum de la sessió i que, el dia 23 de gener, quan ens tornem a reunir, enganxarem el resum a la llibreta “oficial”.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada