PRIMERA SESSIÓ CONSELL D'ADOLESCENTS

 



Aquest curs 2024-2025 hem engegat una nova edició del Consell d’Adolescents de Sant Pere de Ribes, i ho hem fet amb una primera trobada plena de dinamisme, participació i ganes de fer sentir la nostra veu com a joves del municipi.

La sessió ha començat amb una presentació propera i inclusiva. Ens hem assegut en rotllana i, un per un, hem compartit el nostre nom, edat, com volem que es refereixin a nosaltres i algunes coses que ens agraden i d’altres que no. Aquesta dinàmica, en què també han participat els dinamitzadors, ha servit per començar a crear un espai de confiança, respecte i escolta activa.

Tot seguit, hem fet una activitat de reflexió col·lectiva, amb una primera part individual i una posada en comú. L’objectiu era començar a definir els acords de convivència del Consell i compartir les nostres expectatives com a membres actius. Entre les idees destacades hi ha:

  • Respectar els torns de paraula

  • Prendre seriosament les estones de debat

  • Evitar interrupcions i comentaris ofensius

  • Fomentar la inclusió i el respecte

  • Treballar col·lectivament per millorar el poble

La segona part de la sessió ha estat dedicada a explorar les problemàtiques que ens preocupen com a adolescents del municipi. Ho hem fet a través de l’activitat “extraterrestre”, on, simbòlicament, hem representat Sant Pere de Ribes i les Roquetes dins d’una esfera. Hi hem dibuixat i escrit què representa aquest territori per a nosaltres, tant a nivell físic com emocional i social.

Han sorgit idees molt potents:

  • La solitud de les persones grans

  • La manca d’espais segurs per a joves

  • La pressió social i la por a no encaixar

  • Desigualtats per motiu de gènere, ètnia o condició econòmica

A partir d’aquestes reflexions, hem identificat quatre eixos clau d’anàlisi:

  1. Desigualtats

  2. Pressió social

  3. Prejudicis

  4. Estigma

Ens hem adonat que falten espais segurs, inclusius i amb mirada crítica per a adolescents. Ens hem preguntat com podem dissenyar espais pensant en la perspectiva de gènere, l'antiracisme o la igualtat d’oportunitats. Tot plegat, ens convida a pensar en projectes transformadors amb una mirada compromesa i comunitària.

Finalment, hem introduït el concepte de projecte i com es dissenya, a través d’un document esquemàtic. Hem comentat pas a pas les fases d’un projecte i hem acordat una primera tasca:

Cada membre del Consell tindrà una llibreta personal dedicada al projecte.
En aquesta llibreta escriurem idees, propostes i reflexions. Per començar, hem d’aportar una proposta individual de projecte, vinculada als temes tractats en aquesta primera trobada.

Aquesta primera reunió ha estat una sacsejada d’idees, motivació i compromís. Estem convençuts que el Consell d’Adolescents serà un espai per pensar en col·lectiu, construir propostes reals i donar veu a una generació que vol participar activament del present i futur del poble.

Comentaris

Entrades populars