PRIMER CONSELL D'INFANTS CURS 25-26

 

El Consell d’Infants inicia el curs treballant els drets de la infància

El passat 8 d’octubre de 2024 va tenir lloc la primera sessió del Consell d’Infants de Sant Pere de Ribes, un espai de participació on els nens i les nenes de les escoles del municipi reflexionen sobre els seus drets i proposen accions per millorar el seu entorn.

A la trobada hi van participar 17 consellers i conselleres de les escoles La Riera, Mediterrània, Santa Eulàlia, Les Parellades, Les Roquetes, Els Costerets i Espai Obert La Serra.
L’objectiu principal d’aquesta primera sessió era cohesionar el grup i introduir el treball sobre els drets dels infants, que culminarà amb l’elaboració del Manifest del DUDI (Dia Universal dels Drets dels Infants).

“Si arribés un extraterrestre...”

La sessió va començar amb un joc per trencar el gel i va continuar amb una activitat creativa titulada “Si arribés un extraterrestre...”.
Cada grup va imaginar com explicaria a un visitant d’un altre planeta com és la vida a la Terra, i ho va representar en un pòster col·lectiu.
Dels debats i dibuixos en van sorgir temes com el medi ambient, la contaminació, la pau i les guerres, la tecnologia i la privacitat digital, la igualtat o la participació ciutadana.

Descobrim els nostres drets

A partir dels pòsters, el Consell va identificar els drets fonamentals dels infants presents en el seu dia a dia, com el dret a participar, a rebre educació, a gaudir de salut, jugar, sentir-se protegits, ser tractats amb igualtat, tenir privacitat, viure en família, tenir identitat i cuidar el medi ambient.
Cadascun d’aquests drets es va associar a un símbol per facilitar-ne el reconeixement: micròfon, llibre, tireta, pilota, paraigua, balança, lupa i cadenat, casa, carnet i planeta.

Els principis fonamentals dels drets de l’infant

Durant la sessió, es van contextualitzar els principis bàsics de la Convenció sobre els Drets de l’Infant:

  • No discriminació: els mateixos drets per a tots els infants, sense cap distinció.

  • Interès superior de l’infant: totes les decisions i polítiques han de posar l’infant al centre.

  • Dret a la vida, supervivència i desenvolupament: créixer amb salut, seguretat i oportunitats per assolir el màxim potencial.

  • Participació: dret a ser consultats i que la seva opinió sigui tinguda en compte en els assumptes que els afecten.

Acords i properes passes

Cada escola treballarà ara frases i propostes relacionades amb els drets que li han estat assignats.
Aquestes aportacions es recolliran a les bústies de drets i serviran per redactar el Manifest del DUDI, que es presentarà en la propera sessió del Consell d’Infants.

Amb aquest treball, els infants del municipi es converteixen en protagonistes de la seva ciutadania, aprenent a expressar-se, cooperar i contribuir a construir una comunitat més justa, igualitària i sostenible.

Comentaris

Entrades populars