Sessió del mes d'octubre


L'ordre previst per a la sessió del 26 d'octubre va ser el següent:

1. Benvinguda 
2. Activitat 1: la Cadira Foradada
3. Activitat 2: joc del Fan-Fan
4. Activitat 3: Presentació del DUDI
5. Activitat 4: Pluja d'idees DUDI
6. Tancament de la sesió

Benvinguda

Van arribant els Consellers  i les Conselleres, i els expliquem que el funcionament de les sessions serà sempre que hauran de signar a la llista d’assistència. També fem una breu presentació de les figures dinamitzadores i exposem com ens organitzarem i treballarem durant el curs.

Seguidament, expliquem breument l’organització de la sessió d’avui. 

Activitat 1: La Cadira Foradada

Comencem la sessió amb un joc, i proposem... La cadira foradada!

El joc consisteix en què hi ha sempre una cadira buida, la cadira foradada. I una persona es posa al mig i ha d’aconseguir asseure’s a la cadira. Abans, però, que s’assegui, la persona que tingui la cadira foradada a la seva dreta, ha de cridar ben fort un nom d’algú dels presents. I aquest que ha sigut cridat, ha d’anar corrents a seure a la cadira foradada. Mentrestant, la persona del mig ha d’intentar seure a la cadira que encara no tingui nom!

Ha sigut un joc àgil, que ha activitat l’energia de la tarda per tal de començar amb ganes i motivació la primera sessió del curs.

Activitat 2: el joc del Fan-Fan

Juguem al joc de coneixença del “fan-fan”. Essencialment consisteix en anar movent-nos per l’espai i anar enfrontant-nos al pedra-paper-tisora. La persona que perd, es posa darrera de la guanyadora i la persegueix per l’espai, tot animant-la. Finalment, tot el grup anima a una persona.

El joc agrada tant que fem dues rondes! El joc ens serveix per refrescar noms i, al mateix temps, per activar l’energia de la tarda.

Activitat 3: Presentació DUDI

Abans de començar a parlar sobre el Dia Universal dels Drets dels Infants cal que concretem de què es tracta i què son els Drets dels Infants, de forma que fem una roda per veure entre tots i totes què coneixem sobre aquests drets.

Surten, es comenten i s’expliquen els següents drets: 

1-      Dret al paraigüa, parla de la protecció de les violències, burles, etc. L’opció de tenir un refugi.

2-    Dret al secret, a tenir coses íntimes, a tenir un espai propi i no sempre haver de compartir les teves coses més privades.

3-    Dret a les ales, fa referència a tenir llibertat, a que puguis fer allò que t’agradi.

4-    Dret a la panxa contenta, a poder menjar el que vols, i a tenir una alimentació equilibrada i sana.

5-    Dret al micro, parla de poder ser sincers, expressar-se sense que ningú et jutgi, a poder dir allò que cadascú pensa sense censures. I a tenir dret a que se t’escolti, ja que totes les opinions son vàlides. També fa referència a tenir opinió pròpia.

6-    Dret a ser qui soc, tracta de poder gaudir del que t’agradi i de ser qui vulguis ser.

7-    Dret a la gandula, a que no hi hagi més obligacions de les que un nen o nena pot assumir, i a poder gaudir del descans i la tranquil·litat.

8-    Dret al trencaclosques, fa referència a poder encaixar a la societat, a ser incloses i inclosos en algun lloc social i on hi hagi suport. També parla de la no discriminació. És a dir, que si ve algú nou, intentar incloure’l, donar-li un espai per tal de sentir-se acollit. La frase “la societat és com un trencaclosques, si apareix una peça nova (algú nou), intentar que aquesta peça nova trobi el seu espai, que encaixi” recull molt bé la definició i concreció d’aquest dret.

9-    Dret a la tireta, si algú es posa malalt que pugui ser curat, o si tens problemes de salut puguis rebre atenció. En general, es parla sobre que puguis disposar d’atenció mèdica en qualsevol cas, ja siguin ferides, revisions o atencions psicològiques.

10- Dret a la pilota, a jugar amb què, quan, i com vulguis. I sobretot a divertir-se. I que si ets nena puguis jugar a futbol lliurement, o si ets nens puguis ballar quan i com vulguis.

11-   Dret a la pau, parla poder viure en un entorn tranquil i sense conflictes. També surt la reflexió de viure en un país sense guerra.

12-  Dret a la tribu, dret a tenir un grup al qual pertànyer, que t’acompanyi, i que accepti amb les teves diferències, a tenir amistats siguis com siguis, i a ser de la religió que vulguis i poder relacionar-te amb persones d’altres religions, gustos, etc.

13-  Dret a la cabana, a tenir refugi, una casa on viure, un sostre on dormir i que t’aculli.

14- Dret a jo=tu=ella, siguis com siguis, i tenir amics, poder identificar-te amb el gènere que vulguis, ser qui vols ser sense limitacions.

15-  Dret a l’abraçada, a rebre “carinyo”, a tenir  una família que t’estimi.

16-  Dret a la regadora, a poder tenir els recursos que necessitis, accés a la higiene, a que t’atenguin i puguis créixer.

Quan hem repassat els Drets dels Infants, posem una mica en context el Dia Universal dels Drets dels Infants i expliquem que, com a Consellers i Conselleres haurem de dinamitzar l’espai obert de cara al públic. Així doncs, fem una pluja d’idees conjunta entre tots i totes.

Activitat 5: Pluja d’idees DUDI

Ens repartim per grups de 4 o 5 persones i ens disposem a fer una pluja d’idees sobre activitats o tallers que puguem realitzar i dinamitzar nosaltres, com a Consellers i Conselleres del Consell dels Infants de Sant Pere de Ribes, el dissabte 18 de novembre del 2023, en motiu del Dia Universal dels drets dels Infants.

 Cada grup s’ha encarregat de fer un primer esborrany del manifest que llegirem el dissabte 18 de novembre i de proposar una idea original per fer una fotografia en grup el mateix dia. A continuació, cada grup escull un o dos portaveus per exposar les seves idees davant de la resta de companys i companyes. Aquestes són algunes de les idees que han sortit:

Propostes fotografia:

-     -  Tots els nens i nenes amb l’alcaldessa i la regidora.

-    - Fer una pancarta horitzontal allargada que posi “Consell d’Infants” i escriure DUDI al terra amb pedres.

-     -  Fer una pancarta que hi posi “DUDI” i “Defensem els Drets dels Infants”

      Finalment, decidim que a la propera sessió del Consell deixarem per escrit el manifest i ens el repartirem entre els voluntaris que ho vulguin llegir el dia del DUDI.







Tancament de la sessió

Per concloure la sessió, es van posar dos fulls d’avaluació i es van repartir els gomets per l’espai per tal de valorar com havia anat la sessió.

Ens veiem a la propera, bona feina Consellers i Conselleres!


Comentaris

Entrades populars